Wednesday, September 18, 2019

Resepi: Ayam Goreng Spicy Korea Gochujang

Assalammualaikum,

Firstly, aku nak share yang aku pernah makan ayam goreng korea dekat Kyochon Genting. Tulah pertama kali aku makan. Boleh tahan la sedap, tapi takda la sedap sangat sampai nak makan selalu. Kahkah!


Aku just nak share resepi ayam goreng korea gochujang yang viral. Before ni banyak kali jugak aku try resepi yang ada, semua aku google je. Yang resepi keknis pon aku try, yang tu pon okay je rasa, cuma tak pakai sos gochujang. Kali ni aku nak try resepi yang guna sos gochujang.

Resepi ni pon aku google je and aku adjust resepi ikut tekak aku. Hahaha!


First nak buat sos tu kena lah goreng ayam dulu. Sebab aku jenis nak cepat siap, aku goreng ayam pakai tepung bestari yang spicy. Kalau nak sedap kau goreng ayam pakai tepung gandum campur dengan tepung jagung (nisbah 1:1) baru la crispy macam dekat kedai. Kalau ikut pemalas macam aku ni, kau pakai tepung segera je la. Tekak kau jugak yang nak makan kan. Hahaha!

Ni ayam yang aku dah siap goreng pakai tepung Bestari


Bahan-Bahan

2 sb madu
8 sb gochujang
4 sb tomato
6 ulas bawang putih (cincang)
1 sb kicap masin
2 sb cuka / apple cider vinegar
2 sb minyak bijan
2 sb kicap manis


Cara-Cara

1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih hingga naik bau.
2. Masukkan bahan-bahan yang lain dan gaul sekata hingga sos jadi pekat dan masak.
3. Tutup api dan masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan tabur bijan putih yang telah disangai.


Ni sos gochujang yang aku beli. Lebih kurang je. Sebab lupa nak snap gambar, aku google je gambar ni.


Aku beli ayam ngan sos gochujang tu kat Aeon Shah Alam, masatu aku tengok ada ayam drumstick dengan wings yang size mini, so aku beli je terus and aku cari sos gochujang sekali. Sos gochujang tu aku beli yang size kecik, takot tak habis beli besar. Harga dalam RM6 lebih macam tu.


Bahan kat atas tu aku banyak adjust sendiri bagi kena dengan tekak. Kicap manis tu aku add sendiri. Kalau nak lagi better baik korang kurangkan sos gochujang tu. Aku buat 8 sudu besar, so sos aku jadi pekat, tu sebab aku tambah kicap manis bagi cair, tapi still pekat. Aku rasa better buat 5 sudu je sos tu, takda lah jadi pedas sangat. Sukatan bahan ni semua untuk sepinggan penuh ayam macam kat bawah ni taw. Kalau korang buat sikit just buat half jelah bahan tu. Nanti terlebih sos, pekat sangat pulak.

Tak perlu latak garam pon sebab sos tu pon dah masin. Nanti terlebih masin lak. Pandai-pandai la korang adjust bahan tu, rasa dulu, kalau tak ok tambah je apa yang korang rasa kurang. Macam aku just tambah madu sikit, kicap sikit, ikot lah tekak korang. Hahaha!


So hasilnya jadilah ayam goreng spicy korea gochujang.

Boleh makan untuk 6-7 orang.



So, nanti korang try lah. Tak salah mencuba pon. Kalau nak makan kat kedai ni, mau beratus ringgit taw. Kalau buat sendiri kos utk 6-7 orang makan tak sampai RM40 pon. Takda lah dapat sesedap kedai tu, tapi boleh lah kalau teringin sangat kan. Hahaha!


Ok, selamat mencuba. bye!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...