Wednesday, December 18, 2019

Travel: Ke Hatyai Menaiki Train ETS

Assalammualaikum readers,

Ada lagi ke readers blog aku ni. Syok sendiri je. Hahahaha.

Aku nak kongsi pengalaman pertama aku menaiki ETS ke Hatyai. First of all, aku pergi ke Hatyai masa cuti public holiday Sultan Selangor haritu, 11-14 December 2019. Aku bawak mak, adik bongsu aku and anak aku bercuti. Ayah aku memang takla kan nak ikot ke tempat-tempat macam ni. So, aku pergi berempat je ke sana.

Trip kali ni banyak sikit dugaan aku. First skali aku yang tiba-tiba demam sehari before nak bercuti, sepanjang dalam train nak ke Hatyai memang badan aku lemah sangat, lain macam tak laratnya, tapi aku gigih gak teruskan perjalanan. Yelah kan, dah plan lama dah, dah booking semua benda, takkan nak cancel. Tapi Alhamdulillah, dah nak sampai Hatyai tu, aku macam dah sihat sikit. Pandai badan aku budget time nak sampai baru nak helok. Hahahaha.

Tapi bukan setakat tu je, lepas aku baik, anak aku pulak demam panas kat sana. Second day tu aku bawak dia gi klinik kat sana, sebab badan dia panas sangat. Ok tu nanti aku cerita next entry lah. Entry kali ni aku nak cerita pasal train ETS.

Aku beli tiket ETS ni masa KTM open untuk pembelian online untuk trip bulan December 2019. 1 December KTM open online untuk pembelian tiket. So, aku apa lagi terus bukak WEBSITE KTMB untuk booking tiket. Masa awal-awal pagi ok lagi la smooth je nak tengok tiket. Bila dah nak lepas pukul 9 pagi, memang bercinta sangat. Website loading kemain, yelah kan, ramai agaknya yang nak beli tiket ETS ni. Hujung-hujung tahun nak balik kampung la tu.

Nak senang, kau login siap-siap dan letak nama-nama yang nak naik ETS tu as favourite, senang nanti bila dapat grab tiket train tu kau terus klik dekat nama yang kau dah save tu. Takda lah kau nak taip satu-satu, leceh. Sebab bila dah boleh grab tiket tu kau memang kena cepat lah proceed untuk payment, kalau tak tiket kau orang lain dah grab.

Banyak kali aku try, asal nak pilih seat dan proceed payment je ada error. Then aku kena cari seat lain pulak. Agak stress jugak lah nak beli tiket ETS ni. Tapi aku rasa kalau kau nk beli tiket bukan time cuti sekolah atau public holiday, tak ada masalah kot. Ni sebab dah hujung tahun dan KTM pulak open pembelian awal macam ni, tu website jadi sesak.

Cara nak pilih seat tu aku tak berapa pandai. Bila baca blog orang lain yang bagi tips cara pilih seat tu aku pening sikit baca. So, aku redah je lah dapat seat menghadap depan atau belakang pon. Janji aku dapat tiket. Hahahaha.

Akhirnya petang jugak lah aku baru dapat beli tiket ETS untuk return trip. 11 December 2019 tu aku beli tiket 10.23 pagi, balik 14 December 2019 tu aku beli tiket petang pukul 3.55 petang untuk 3 orang dewasa. Anak aku baru 2 tahun so aku tak perlu beli tiket untuk dia, so jimat di situ. Hahahaha.

Dah dapat beli tiket tu nanti kau print je lah siap-siap, nanti kat dalam train kena tunjuk tiket kau. Kau nak tunjuk yang kau dah save kat hanphone pon takda masalah. Cuma nak selamat kau print je lah. Mana taw bateri phone kau dah habis ke time tu kan.

Aku pilih Coach C sebabnya ada cafe, surau dan dekat dengan tandas. So Coach C memang paling strategik, sebab semua ada. Lagi lah seat aku pilih tu seat 11B-11D, memang betul-betul sebelah kaunter cafe. Dekat sangat, senang order untuk makan atau minum. Cuma kau kena hadap lah orang lalu lalang nak ke cafe. Tapi benda tu small matter je pon.

Tiket Pergi

Tiket Balik

Tiket aku pergi dan balik aku pilih Coach dan seat yang sama. Masa pergi tu seat aku menghadap arah bertentangan dengan laluan train, maksudnya, aku duduk tu arah membelakangkan laluan. Tapi tiket balik aku seat aku ikot arah laluan train, kira seat aku menghadap perjalanan train. Paham dak? Tak paham, kau buat-buat paham lah. Aku tak kisah seat aku terbalik ke tak, sebab aku bukan jenis yang cepat pening bila laluan dan seat aku tak sejajar. Kalau kau jenis yang cepat pening, kau survey dan rajin buat research dulu before kau proceed untuk pilih seat. Jangan cakap sis tak ajar pulak.

Tiket aku beli yang ETS Gold harga dewasa seorang RM76. Kalau return total RM152 seorang. Kira murah lah dari flight. Flight ke Hatyai sekarang kemain harga yahudi kalau time bukan promo. Kau nak jimat naik lah ETS. Perjalanan baru 5 jam lebih, selesa pon selesa. Kalau nak naik bas pon boleh, harga RM60 untuk sehala pon dapat. Lagi kau terus sampai Hatyai, tak payah pening kau nak naik apa bila dah sampai kat Padang Besar tu nanti. Bas ada yang terus sampai bandar Hatyai taw. Even perjalanan lebih dari 6 jam, tapi tu paling mudah.

Ikotkan aku memang nak naik bas je sampai Hatyai, tapi sebab mak aku taknak naik bas. Dia takut, so takda choice lain aku beli je lah tiket ETS. ETS cara paling selamat.

Aku ni kira first time lah naik ETS ke Hatyai. Mak aku dah pernah naik ETS dulu, masa tu pergi bercuti ke Wang Kelian tak silap. Adik bongsu aku dan anak aku first time jugak. Last aku naik train KTM dulu yang jenis lama dulu before ada ETS, masa tu aku nak gi Gunung Stong, turun kat stesen Dabong, memang perjalanan ambil masa lebih 15 jam weh. Jenis seat lama pulak, memang kematu bontot kau. Lagi jenis tandas yang jenis lubang tandas nampak trek train kat bawah. Menang jenis tandas buang direct ke laluan train. Scary woi! Bersyukur lah ETS sekarang dah helok sikit dari dulu.

Bawak anak kecil ni kau kena ready mental dan fizikal bila nak bercuti. Lagi-lagi anak aku baru 2 tahun, memang macam-macam ragam. Kau kena sediakan dari A sampai Z complete. Even plastik nak muntah pon kau kena ready, kain napkin ke apa ke kan. Macam anak aku masa perjalanan pergi Hatyai tu, dia dah start tak berapa sihat macam aku. Pastu dia taknak makan pulak, memang perut kosong je lah. Then, dia muntah pulak dalam train. Nasib lah aku dah sediakan plastik dan napkin. So takda la muntah ke tempat lain. Kesian jugak dengan anak aku tu. Nak berjalan boleh tak sihat pulak. So, aku memang kena banyak bersabar sikit.

Macam-macam pulak ragamnya kan. Tapi takpa, semua ni boleh jadi as pengalaman aku untuk bercuti dengan family aku kali ni.

So next entry nanti aku cerita sepanjang kat sana pulak ye.