Thursday, September 8, 2016

Permulaan Diet Atkin

Assalamualaikum,

Saya rasa semua orang pernah dengar apa itu diet Atkin kan? Kalau Google pon banyak sangat info yang boleh kita dapat tentang diet Atkin ni dan banyak sangat resepi yang orang share kat blog mahupun Facebook. Saya malas nak share info tentang diet Atkin, sebab semua orang pun pandai Google je kan. Hahahaha.


Untuk pengetahuan semua (kalau korang nak tahu la), saya ni dari dulu sebelum kahwin sampai dah kahwin, azam nak kurus tu tak pernah tak ada. Memang orang kata azam tiap tahun yang tak pernah kesampaian la. Hahahaha. Mana tak kesampaiannya, nak diet macam-macam halangan, macam-macam dugaan. Lagi-lagi dugaan bab makanan sedap-sedap, siapa pun yang tahan ye tak? Lagi-lagi saya ni kaki makan.

Gambar tahun 2009 tak silap. Ni time kurus sekejap. Memang time ni diet betul, jalan kaki ke kelas punya la jauh, makan pun roti dengan sup-sup. Lepas kelas jogging lagi.



Pernah la jugak sebelum kahwin kurus sekejap, tu pun time single and available. Time dah bercouple mula la berat naik macam dipam-pam. Bahagia la orang kata kononnya. Padahal asal keluar je makan, asal bosan je makan. Sampai la lepas kahwin ni, berat naik 15kg bak hang. Nak turun bukan main susah lagi. Diet pun sebulan boleh tahan, lepas tu tak tahan nampak makanan. Hahahaha.


Macam-macam produk saya dah cuba guna, Dr Romzy, SD2, Herbalife, Teh Orang Kampung, jamu-jamu, Shaklee, banyak lagi la. Tapi semuanya haram tak jadi. Bukan sebab produk tak bagus, tapi saya yang makan tak konsisten, beli 1 botol, tapi tak habis, sampai expired, makan 2 atau 3 bulan pastu stop. Memang banyak membazir beli mahal-mahal tapi taknak serius.



So, bermula 1/9/2016 saya diet Atkin dengan gigihnya. Tengok hasil macam mana. Inshaa Allah kali ni nak kuatkan semangat, tahan dugaan, cekalkan hati, tahan mata dan nafsu tengok makanan, jaga pemakanan, bersenam selalu. Saya harap kali ni bukan acah-acah diet macam dulu. Kahkahkah. Go go go!! You can do it!



Salah satu sebab saya diet nak turunkan berat sebab tengah berusaha nak dapatkan anak. Kalau dah obese, macam-macam penyakit datang, hormon pun tak stabil. So, saya perlu jugak untuk turunkan berat, sebab kami dah 3 tahun lebih kahwin, belum lagi ada rezeki nak dapat anak. Mungkin ni salah satu usaha kami untuk dapatkan anak.


Gambar tahun 2010 rasanya. Ni pun tak berapa kurus, sebab berat naik sikit dan tak dapat berat ideal lagi. Time ni aktif join aktiviti berbasikal dengan hiking.




Nak diet ni kena rajin banyak. Kena rajin masak, rajin bersenam. Kalau malas memang jadi balik la acah-acah diet tu. Nak bersenam untuk beginner try dulu download video kat youtube, search je macam-macam jenis senaman ada untuk beginner. Kalau mula-mula nak diet ni tak perlu nak extreme sangat, nanti sekejap je kekal rajin tu, buat slow and steady pun tak apa, asalkan kita bersenam. Untuk permulaan buat je dekat rumah kalau segan nak jogging kat taman.


Beli yoga mat kalau nak bersenam dekat rumah, selesa sikit. Tak apa kita keluarkan modal sikit, yang penting kita puas dapat apa yang kita nak. Saya beli yoga mat kat Lazada je memang murah kalau time promotion. Lepas tu download banyak-banyak video senaman kat Youtube, save kat pendrive, cucuk kat TV dekat rumah. Settle!


Ni yoga mat yang saya beli, harga lebih kurang je.



So, bila betul-betul dah kuat semangat nk diet ni buat lah jadual masak untuk menu Atkin dengan jadual exercise. Kalau tak ada jadual memang alamatnya ke laut lagi la. Dah ada jadual senang sikit follow, sekurang-kurangnya ada usaha kita ke arah nak gaya hidup sihat kan. Agak-agak ada orang pandang rendah atas usaha kita ni, buat tak tahu je lah, abaikan semua aura negatif tu, ingat balik tujuan kita nak diet.


Siapa yang nak diet Atkin ni kena betul-betul study tentang diet ni, jangan terus nak follow je, sebab tanpa ilmu yang cukup nanti tak menjadi apa yang kita buat tu. Jangan jadi diet yang sia-sia ye. Dah faham betul-betul apa tu diet Atkin, baru lah boleh ikut. Sebab diet Atkin ni bukan boleh makan sebarangan, kena belajar dan ingat kuantiti karbohidrat dalam makanan yang kita ambil. Sebab limit hanya 20g sahaja! Minum air lebih dari 2 liter sehari untuk detox, ikut berat setiap 25kg minum 1 liter air masak.



Jadi, sekarang ni mari kita sama-sama usaha untuk perbaiki diri kita untuk menjadi orang yang lebih sihat dan cergas! Yeah!



P/S: Kalau sesiapa nak info atau resepi untuk diet Atkin boleh email saya minta copy. Nanti saya send.



K.bye!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...